Mátrix műhely egyesület

Gyöngyvér Szálláshely Ragály

Látogatók száma

Ma51
Tegnap49
A Héten514
A Hónapban1932
Összesen62594

Facebook

Támogatók

furfang kiado logo

 

scool_tura

feeling

Animi B S logo small

colorange

 

playonkids_logo_1

piatnik_logo

capitaliser logo

furfangos tehetsegmuhely logo
furfang kiado logo szamo ped logo
Kézikönyvek, tanári segédletek

Kézikönyvek

A 2010/11-es tanévben minden felső tagozatos Nyelvtan és helyesírás tankönyvhöz új tanári segédlet jelenik meg Kézikönyv a magyar nyelv tanításához címmel.

A kézikönyvek felépítése a következő:

  • Levél a kollégáknak
  • Metodikai alapelvek
  • Az Apáczai Kiadó Bázisiskoláinak kerettanterve (az adott évfolyamé)
  • A kompetenciaalapú oktatás (az adott évfolyamon)
  • A magyar nyelv tanítását szolgáló könyvek felépítése, tartalma (az adott évfolyamon)
  • A képességfejlesztés és ismeretnyújtás egymásra épülése az 1–8. évfolyamon
  • Az anyanyelvi ismeretek elsajátíttatása (módszertani javaslatok)
  • A képességfejlesztés lehetőségei a tankönyvben
    • A helyesírási képesség fejlesztése
      • Helyesírási gyakorlattípusok
      • A tollbamondások szövege
      • A felmérések tollbamondásainak szövege
      • Javítókulcs-javaslat 5–8. évfolyam
    • A szövegértő képesség fejlesztése
      • A didaktikus szövegek, utasítások értelmezése
      • Indukciós szövegek
    • A kommunikációs képesség fejlesztése
      • Szóbeli kifejezőképesség fejlesztése
      • Írásbeli kifejezőképesség fejlesztése
  • A nyelvművelés lehetőségei a tankönyvben (az adott évfolyamé, kompetenciaalapú)
  • Nevelési lehetőségek a tankönyvben
  • Tanmenetjavaslat a magyar nyelv tanításához
  • Felmérések megoldása
    • Az anyanyelvi ismeret, a helyesírási képesség, a nyelvhelyességi szint mérése
    • Javaslat a felmérések értékelésére
    • A szövegértő olvasás felméréseinek megoldása
  • Tankönyvi rejtvényfeladatok megoldása
  • Óravázlatok
  • Irodalom- és rövidítésjegyzék

 

Szövegértés-szövegalkotás tanári kézikönyv

A 2008 májusában megjelent A szövegértő képesség fejlesztése a kompetenciaalapú, nem szakrendszerű oktatásban című módszertani kézikönyvem hatalmas sikert aratott. A kollégák biztatására írtam meg az új kézikönyv sorozatomat Szövegértés-szövegalkotás tanári kézikönyv címmel.
Az 5. és 6. évfolyamos nyomdakész állapotban van. A 7. évfolyamos remélhetőleg szeptemberben megjelenik.
A 8. évfolyamos azért várat magára, mert előtte át kell dolgoznom a Fogalmazási feladatgyűjteményt, csak ezt követően tudom megírni a kézikönyvet.

A kézikönyvek felépítése a következő:

  • A KOMPETENCIAALAPÚ OKTATÁS
    • A kompetencia
      • A kulcskompetencia
        • Az anyanyelvi kommunikáció, mint kulcskompetencia
        • Az anyanyelvi kommunikáció és a többi kulcskompetencia
    • A tanuláselméleti háttér megváltozása
    • Az oktatási dokumentumok
      • A Nemzeti alaptanterv
      • Az Apáczai Kiadó Bázisiskoláinak kerettantervei
      • A helyi tantervek
  • A NEM SZAKRENDSZERŰ OKTATÁS (csak 5. és 6. évfolyamon)
    • A törvényi szabályozást kiváltó okok
    • Törvényi szabályozás
    • A nem szakrendszerű oktatás bevezetése
    • A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai
  • TANULÁSSZERVEZÉS
    • A hagyományos tanulásszervezés
    • A hatékonyabb tanulásszervezési módok
      • Az egyéni munka
      • A párban végzett munka
      • A csoportmunka
      • A kooperatív technikák
      • A projektmódszer
      • Az epocha
  • KÉPESSÉGFEJLESZTÉS ÉS ISMERETNYÚJTÁS EGYMÁSRA ÉPÜLÉSE AZ 1–8. ÉVFOLYAMON
    • A kommunikáció fejlesztése 1–8. évfolyam
    • A szövegértés fejlesztése 1–8. évfolyam
  • A KOMMUNIKÁCIÓ
    • A kommunikáció fogalma és folyamata
    • A pedagógiai kommunikáció
    • A pedagógus kommunikációs ügyessége
    • A tanári kérdés és utasítás
    • Az folyamatos értékelés
    • A kommunikációs nevelés célja
    • A kommunikációtanítás részterületei
  • AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG FEJLESZTÉSE AZ ALAPOZÓ SZAKASZBAN
    • Az olvasás
    • Az olvasási képesség hierarchikus modellje
    • Az olvasás technikája
      • A gyorsolvasási gyakorlatok
    • A hangos olvasás gyakorlásának módszerei
  • A SZÖVEGÉRTŐ KÉPESSÉG FEJLESZTÉSÉNEK MÓDSZERTANI LÉPÉSEI
    • A didaktikus szöveg
    • A magyarázó-értelmező szöveg
    • A dokumentumszöveg
    • Az elbeszélő szöveg
  • A SZÖVEGALKOTÁSI KÉPESSÉG FEJLESZTÉSE
    • A tanítandó szövegtípusok
    • A szövegtípusok tanításának általános menete
  • A SZÖVEGÉRTÉST FEJLESZTŐ GYAKORLATOK CÍMŰ TANKÖNYV
    • A tankönyv szerkezete
    • A tankönyvi feladatok megoldása
    • Az interaktív tananyag jellemzői
    • Javaslatok a tankönyvi szövegek feldolgozására
  • A FOGALMAZÁSI FELADATGYŰJTEMÉNY CÍMŰ TANKÖNYV
    • A tankönyv szerkezete
    • Javaslatok a tankönyvi feladatok feldolgozására
  • IRODALOMJEGYZÉK